[ Pobierz całość w formacie PDF ]
w tym zakresie. Odczuwa si to na ka dym etapie tj. w fazie wst pnych za-
powiedzi, w a ciwych decyzji czy przed dniem dywidendy. Mówimy tu rzecz
jasna o redniej, typowej reakcji rynku. Czasem bowiem b dzie tak, i inwestorzy
uznaj wyp at dywidendy za niekorzystn , bo np. szkodz c planom inwestycyj-
nym, stwarzaj c zagro enie dla p ynno ci czy poci gaj c za sob znaczne koszty
finansowe dla spó ki.
Skup i umorzenie akcji.
Zdania s tu podzielone. Jednak w literaturze wskazuje si na ogó na po-
zytywne efekty og aszania procesu skupu i umorzenia akcji w asnych. Ja osobi cie
mam nieco inne obserwacje pozytywny efekt wyst powa jedynie przed og osze-
niem rozpocz cia skupu. Sam skup nie przynosi ju zwy ek cen akcji. Reakcja
by a zatem tylko spekulacyjna, a nie fundamentalna.
2
P. Fiszeder, E. Mstowska, Analiza wp ywu splitów akcji na stopy zwrotu spó ek noto-
wanych na GPW w Warszawie, [w:] Prace i Materia y Wydzia u Zarz dzania Uniwer-
sytetu Gda skiego, Sopot 2011.
3
K. Kopczewska, Wp yw splitów na kursy akcji notowanych na Warszawskiej Gie dzie
Papierów Warto ciowych, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Szczecin 2004.
Kup książkę Poleć książkę
286 WI ADOMY I NWESTOR. ODKRYWANI E UKRYTEGO POTENCJA U SPÓ KI
Dzia ania insiderów.
Powszechnie uwa a si , e dzia ania insiderów, mi dzy innymi cz onków
zarz du czy rady nadzorczej, dobrze wskazuj przysz e zmiany notowa . A zatem
kupno akcji jest dobrym znakiem, sprzeda akcji z ym. Cz onkowie organów spó ki,
jak i inne kluczowe dla spó ki osoby oraz osoby z nimi powi zane musz infor-
mowa spó k o tego typu dzia aniach. A zatem ledz c komunikaty spó ki, b -
dziemy mieli wiedz o kupnie czy sprzeda y akcji przez takich insiderów cho
z lekkim opó nieniem.
Og oszenie rekomendacji.
Og oszenie rekomendacji analitycznej na ogó ma pewien wp yw na rynek,
równie w okresie przed upublicznieniem rekomendacji. Wyst puje tu jednak
typowa nadwra liwo na z e informacje. Efekt rekomendacji pozytywnych jest
dyskusyjny. Wyra ny jest natomiast efekt negatywny rekomendacji w rodzaju
sprzedaj .
Zmiany w sk adzie zarz du.
Reakcje rynku mog by bardzo zró nicowane w zale no ci od charakteru
zmian, osób zast powanych czy spó ki. Cz ciej jednak rynek reaguje negatywnie
na zmiany.
Nowy inwestor.
Pojawienie si w spó ce nowego inwestora prawie zawsze jest odbierane pozy-
tywnie.
Kup książkę Poleć książkę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]