[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-kadencja sejmu miała wynosci 2 lata
-władze wykonawcza miał sprawować kroi wraz z rada rezydencka - ta składała się z 45 osob obradujących w 4 sekcjach:
policji, sprawiedliwości, skarbu i wojny
-kroi miał być wybierany podczas wolnje elekcji
-proponował szeroka reforme szkolnictwa które ukierunkowane powinno być na wychowanie patriotyczne i obywatelskie
52. Teokraci francuscy - de Maistre, de Bonaid.
W teokracji najistotniejsze założenie, że władzę suwerenną w państwie posiada i sprawuje Bóg. Różnice pomiędzy
poszczególnymi odłamami dotyczą kwestii namiestnika boskiego.
Joseph de Maistre - liberałowie popełniają zasadniczy błąd tworząc konstytucją państwa w oparciu o rozstrzygnięcia
racjonalne. Przyczyny negatywnych przeobrażeń upatrywał w absolutyzowaniu znaczenia jednostki ludzkiej i jej rozumu
jako siły poznawczej i zródła apriorycznych konstrukcji antropologicznych i społecznych. Szczególna wina za niszczenie
hierarchii o autorytetu Kościoła obarczał protestantyzm, domenę fałszywej wiary. Istotnym autorem konstytucji jest Bóg,
dlatego lud nie tworzy jej a jedynie odkrywa. Bez posłuszeństwa wobec Boga i poddania się nakazom religii nie jest możliwe
wypełnienie powinności obywatelskich. Poddanie się to egzekwować należy nawet siłą. Tradycja odgrywa znacznie mniejszą
rolę niż u innych konserwatystów, wyraznie ustępując wizji ponadczasowego ładu boskiego.
Rewolucja była godna potępienia, a jej jedynym wytłumaczeniem jest to, że przewidziana była w boskim planie jako kara za
grzechy. Natura ludzka jest zła, co łączył z ciążącym na rodzie ludzkim piętnem grzechu pierwotnego. Jedyną siła, jaka może
ocalić cywilizacje chrześcijańską stanowi władza papieża. Stąd konieczność silnej scentralizowanej władzy, wspartej boskim
autorytetem i hierarchiczna budowa społeczeństwa (za wzorzec może służyć papiestwo). Władza papieska winna być jedyną,
która zajmuje stanowisko nadrzędne ponad władzą państwową i może uwolnić od posłuszeństwa władcy.
W procesie tworzenia praw i nadawania mu form ustrojowych ludzie maja znaczny udział. Widać tu echo poglądów św.
Tomasza, że boska jest sama idea władzy, podczas gdy formy, jakie przybiera zależą od ludzi. Prawa mają w najwyższym
stopniu uwzględniać charakter narodowy i wszystkie inne czynniki różnicujące społeczności ludzkie.
20
21
Człowiek jest kształtowany przez historie, ale nie indywidualną, lecz historie wspólnoty, w jakiej żyje on sam i w jakiej
żyli jego przodkowie. Dopiero przynależność do wspólnoty (narodowej, politycznej) decyduje o tożsamości człowieka.
Ustroje mogą być różne, dopuszczalna jest zarówno despocja jak i demokracja. De Maistre był zwolennikiem władzy
monarchicznej. Prawdziwa władza niezależnie od jej wewnętrznej organizacji, jest absolutna, niepodzielna, nieusuwalna.
Istotą suwerenności jest pilnowanie odwiecznego porządku. Propaguje model władzy jednolitej, absolutnej, optymalnej dla
danej społeczności, posiadającej związki z absolutem. Uznawał konieczność powrotu do czasów przedrewolucyjnych.
Nawoływał do rewolucji w znaczeniu odnowy moralnej, przywracającej Francji rolą państwa prawdziwie katolickiego.
Louis de Bonald - podstawa tradycji, która tworzy podstawy społeczeństwa, jest język. Dany on został człowiekowi przez
Boga, aby mógł on wyrażać prawdy, które stwórca uczynił dostępnymi dla jego rozumu. Człowiek ma naturę społeczna,
dzięki językowi może wyrazić idee przenoszone następnie na przyszłe pokolenia. Idee te powstają, gdy rozum ludzki
dosięgnie prawd objawionych mu przez Boga, gdy jednak sam spróbuje sformułować jakieś twierdzenia zostaną one
fałszywe. Społeczność istnieje i tworzy funkcjonalną całość jednak wyklucza się decydującą role człowieka w budowaniu
buty społecznego. Konstrukcja państwa powinna się opierać na hierarchii władzy i prawie, będącym wyrazem woli Boga.
Hierarchia występuje zawsze w triadzie: na czele stoi władza (Bóg, król, ojciec), następnie wykonawcy (kler, arystokracja,
matka) i poddani (wierni, naród, dzieci). Demonstrowano silne przywiązanie do tradycji i historii, niewspółmiernie silniejszy
nacisk kładąc na wole Boga i stworzony przez niego porządek objawiony. Zgodność ustroju społecznego z wolą Boga
gwarantuje stałą obecność w życiu społecznym religii i Kościoła katolickiego. Rolę Kościoła wyznacza zarówno jego
bliskość do Boga, jak i ideał wspólnoty, jaka sam tworzy. Państwo, poza prawem powinno także realizować zasady moralne
głoszone przez Kościół. Państwu podporządkować się powinny osoby duchowne. Monarcha będący w państwie tym, czym
[ Pobierz całość w formacie PDF ]