[ Pobierz całość w formacie PDF ]
stych. Metody te zapewniają jednocześnie bezpieczeństwo i komfort psychiczny
osób uczestniczących w zajęciach. Dają możliwość wielokrotnego przećwicze-
nia i omówienia różnych wariantów działań.
Ukoronowaniem metod aktywnych jest z całą pewnością drama i wykorzy-
stywane w trakcie zajęć techniki dramo we. Ta metoda nie tylko uczy wielu za-
chowań, pozwalając na bezpieczne wchodzenie w różne role, ale jej istotą jest
silne przeżycie emocjonalne, które wzmacnia i utrwala efekt dydaktyczny.
Wielka szansa na upowszechnienie pracy w szkole właśnie metodami ak-
tywnymi wiąże się z nauczaniem zintegrowanym, przewidzianym w projekcie
reformy systemu edukacji6.
I na zakończenie jeszcze jedna refleksja.
Wszyscy zdajemy sobie doskonale sprawę z tego, że warunkiem powodze-
nia jakichkolwiek zmian i wypracowania nowego modelu kształcenia humani-
stycznego jest nauczyciel. Od nauczycieli wolnych i myślących, potrafiących stać
się aktywnymi przewodnikami ucznia, będzie zależeć kształt przyszłej szkoły.
I nie będzie to przesadą, jeśli powiem, że dobry nauczyciel to zródło demokracji
w rozumieniu tej idei na XXI w.7
6
MEN, Reforma, s. 165 173.
7
M. Kujawska, Model nauczyciela historii, w: Nauczyciel historii ku nowej formacji dydak-
tycznej,, red. M. Kujawska, Poznań 1996, s. 135 150.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]